Acreditarea ca furnizor de servicii sociale și licențierea serviciilor sociale

Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 20 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

Atât acreditarea furnizorului de servicii sociale cat şi licenţierea serviciilor sociale reprezintă procesul de evaluare şi certificare a respectării criteriilor şi standardelor de calitate în vederea asigurării calităţii în serviciile sociale/ (articolul 6, litera a).

Completarile aduse art. 8 prin introducerea de sase noi alineate ( (4) –(9) se refera la cuprinsul Registrului electronic al serviciilor sociale si datele continute iar acesta este  este interoperabil cu Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale, cu mentiunea in alin (9) ca: furnizorul de servicii sociale nu are  dreptul de a acorda servicii sociale înainte de obţinerea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare,chiar daca a obtinut Certificatul de acreditare.

O noutate legislativă este reprezentată de introducerea  monitorizării respectării drepturilor persoanelor beneficiare de servicii sociale şi/sau sociomedicale și prin intermediul societății civile, (organizațiilor neguvernamentale care se ocupă de drepturile omului sau ale persoanelor cu dizabilități – persoane specializate în domeniul asistenței sociale, psihologiei, medicinii sau științelor juridice și în domeniul drepturilor fundamentale ale omului), in acest sens urmand a fi incheiate protocoale de colaborare. Protocoalele de colaborare se publică pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse şi prevăd cel puţin următoarele elemente: serviciile sociale care fac obiectul vizitelor de monitorizare, activităţi care pot fi desfăşurate şi în conformitate cu standardele minime de calitate în baza cărora funcţionează serviciile respective, reguli de etică, drepturile şi obligaţiile părţilor, situaţiile de încetare/reziliere (art. 11, introdus dupa art. 1).

Reglementarile legislative cu privire la acreditarea furnizorilor de servicii sociale si licentierea serviciilor sociale se regasesc in noua lege in sectiunea 1 si sectiunea 2:

Articolul 9 prezinta conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele juridice prevăzute la art. 37 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru acreditarea ca furnizori de servicii sociale, respectiv:

a) sunt înființate în condițiile legii;

b) au atribuții stabilite de lege pentru înființarea, acordarea și finanțarea serviciilor sociale definite la art. 27 din Legea nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;

c) durata de funcționare, conform actului de înființare, permite dezvoltarea serviciilor sociale pe care intenționează să le înființeze;

d) membrii structurilor de conducere și persoanele desemnate să se ocupe de administrarea serviciilor sociale nu figurează în cazierul judiciar și în Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

e) planul de dezvoltare a serviciilor sociale este întocmit cu respectarea principiilor calității în domeniul serviciilor sociale, prevăzute la art. 3 alin. (2), și în concordanță cu politica națională și sectorială în domeniul asistenței sociale;

f) au depus situația financiară anuală, până la nivelul anului premergător solicitării acreditării, dacă este cazul;

g) au realizat rapoarte anuale de activitate, dacă este cazul, iar acestea sunt disponibile pe pagina de internet a furnizorului de servicii sociale;

h) dispun de manual de proceduri interne, aprobat de organele de conducere.

În cadrul aceluasi articol, alin. (2) stabileste ca  manualul de proceduri, prevăzut la alin. (1) lit. h), include cel puțin următoarele proceduri:

a) procedura de prevenire a corupției, fraudelor și spălării banilor;

b) procedura privind asigurarea managementului resurselor umane, de respectare a normativelor minime de personal și de selecție a acestuia;

c) proceduri financiar-contabile și de achiziție a bunurilor, lucrărilor și serviciilor;

d) procedura de evaluare și prevenire a riscurilor;

e) procedura de prevenire a abuzului și exploatării de orice fel;

f) proceduri privind respectarea principiului egalității de șanse dintre femei și bărbați și a principiului nediscriminării.

(3) În cazul operatorilor economici cu scop lucrativ, activitatea de acordare de servicii sociale, identificată prin codul CAEN și/sau codul serviciului social din Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, este precizată/înscrisă în obiectul de activitate ca activitate principală.

Etapele acreditarii furnizorului de servicii sociale (art. 10) prevad doua etape in plus –consilierea initiala a solicitantilor prin AJPIS si evaluarea in teren, dupa cum urmeaza:

a) asigurarea de către agenția județeană pentru plăți și inspecție socială a consilierii inițiale a solicitanților care doresc să devină furnizori de servicii sociale;

b) depunerea cererii de solicitare a acreditării;

c) evaluarea, în baza condițiilor prevăzute la art. 9;

d) realizarea evaluării în teren;

e) aprobarea sau respingerea cererii de acreditare;

f) eliberarea certificatului de acreditare sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de acreditare;

g) înregistrarea în Registrul electronic unic al serviciilor sociale.

(2) Acreditarea ca furnizor de servicii sociale se realizează numai dacă, la data depunerii cererii, solicitantul se angajează că, în termen de maximum 2 ani de la data obținerii certificatului de acreditare, va avea cel puțin un serviciu social licențiat (fata de 3 ani, cat prevedea legea nr. 197/2012)

(3) Evaluarea în vederea acreditării constă în verificarea îndeplinirii criteriilor, pe baza cererii de acreditare și a documentelor justificative.

(4) Documentele justificative anexate cererii de acreditare sunt următoarele:

a) actul de înființare/actele constitutive;

b) certificatul de cazier judiciar al persoanei juridice de drept privat;

c) certificatul de cazier judiciar și certificatul de integritate comportamentală, prevăzut la art. 3 lit. a) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare, al membrilor organelor de conducere și al persoanelor desemnate să se ocupe de administrarea serviciilor sociale;

d) angajamentul privind respectarea obligației prevăzute la alin. (2);

e) planul de dezvoltare a serviciilor sociale, întocmit cu respectarea principiilor calității în domeniul serviciilor sociale, prevăzute la art. 3 alin. (2), și în concordanță cu politica națională și sectorială în domeniul asistenței sociale;

f) consimțământul prin care furnizorul de servicii sociale își exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării și controlului la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi;

g) ultima situație financiară anuală, dacă este cazul;

h) ultimul raport anual de activitate, dacă este cazul;

i) manualul de proceduri interne, aprobat de organele de conducere.

(5) În cazul furnizorilor publici de servicii sociale, documentul justificativ prevăzut la alin. (4) lit. a) este actul de înființare a acestora.

(6) În cazul furnizorilor privați de servicii sociale, documentele justificative prevăzute la alin. (4) lit. a) sunt următoarele:

a) pentru organizații neguvernamentale: certificat de înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor, statutul asociației/fundației/federației;

b) pentru filiale sau sucursale ale asociațiilor și fundațiilor internaționale recunoscute în conformitate cu legislația în vigoare: certificatul de înscriere în registrul persoanelor juridice străine fără scop patrimonial, statutul filialei/sucursalei;

c) pentru cultele recunoscute de lege: actul normativ de recunoaștere a cultului, documentul de înființare a unității de cult și documentul de înființare a structurii de asistență socială conform hotărârii/deciziei forului conducător al cultului;

d) pentru persoane fizice autorizate în condițiile legii: certificatul de înregistrare și certificatul constatator eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului.

(7) Cererea de solicitare a acreditării, însoțită de documentele justificative prevăzute la alin. (4), se transmite electronic în format needitabil sau, după caz, în fotocopie, dacă se depun la registratură sau sunt trimise prin poștă.

(8) Furnizorul de servicii sociale acreditat are obligația de a informa Ministerul Muncii și Solidarității Sociale asupra oricăror schimbări privind datele înscrise în documentele justificative prevăzute la alin. (4).

(9) Certificatul de acreditare se acordă pe perioadă nedeterminată.

(10) În situația în care, la împlinirea termenului prevăzut la alin. (2), furnizorul de servicii sociale nu are cel puțin un serviciu social licențiat, se emite decizia de retragere a acreditării, iar furnizorul de servicii sociale este radiat din Registrul electronic unic al serviciilor sociale.

(11) Furnizorul de servicii sociale poate relua procedura de acreditare în conformitate cu prevederile alin. (1).

(12) Modelul-cadru al planului de dezvoltareprevăzut la alin. (4) lit. e) se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului familiei, tineretului și egalității de șanse.”

Introducerea noului articol, art. 101, se refera la soluţionarea în termen de 30 de zile  a cererilor de acreditare a furnizorilor de la data înregistrării acestora si realizarea vizitei de evaluare în teren în primele 15 zile de la data înregistrării cererii de acreditare, de catre  inspectorii sociali.

Serviciile sociale, indiferent dacă sunt acordate de furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, pot funcţiona pe teritoriul României numai dacă sunt licenţiate în condiţiile legii.

Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi completate conform noii legi, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.

În ceea ce privește soluționarea cererilor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale dar si de licentiere a serviciilor sociale aflate in curs, termenul se prelungeste pana la completarea dosarelor cu modificarile continute de noua lege, dar nu mai tarziu de data de 2 iunie, 2024.

a) evaluarea serviciului social în baza standardelor minime de calitate;

b) aprobarea sau respingerea cererii de licenţiere a serviciului social;

c) eliberarea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de licenţiere; d)înscrierea serviciului social licenţiat în Registrul electronic unic al serviciilor sociale.

  • este necesară obţinerea anterioară a Certificatului de acreditare pentru furnizorul de servicii sociale cu mentiunea ca furnizorul de servicii sociale nu are  dreptul de a acorda servicii sociale înainte de obţinerea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare, chiar daca a obtinut Certificatul de acreditare.
  • licenţierea serviciilor sociale se realizează la cererea furnizorului, pentru fiecare serviciu social în parte. Furnizorul are obligaţia de a solicita licenţierea iniţială ori eliberarea unei noi licenţe de funcţionare a serviciului social cu cel puţin 60 de zile înainte de darea în funcţiune a serviciului social sau, după caz, de la expirarea licenţei de funcţionare. În situaţia în care furnizorul are organizat acelaşi tip de serviciu social în locaţii distincte, licenţierea se realizează separat pentru fiecare locaţie.
  • relicentierea se realizează numai în baza tuturor rapoartelor de monitorizare anterioare, precum şi a ultimului raport de monitorizare, întocmit cu cel mult 3 luni înainte de data expirării licenţei de funcţionare. De aceea Misiunile de control pot fi realizate, în baza legislaţiei specifice altor instituţii cu atribuţii în verificarea calităţii serviciilor sociale şi a legislaţiei specifice aplicabile serviciilor sociale, şi în echipe mixte formate din specialişti ai acestor instituţii.
  • Solicitarea de către furnizor a licentierii serviciului social – pentru fiecare serviciu social în parte. -Cererile de licenţiere a serviciilor sociale se soluţionează în termen de 45 de zile de la data înregistrării acestora, termen care poate fi prelungit cu maximum 15 zile.
  • Inspectorii sociali realizează vizita de evaluare inopinată în teren în primele 15 zile de la data înregistrării cererii de licenţiere.
  • Procedura de soluţionare a cererilor de licenţiere a serviciilor sociale, formularele utilizate, inclusiv modelul planului de urgenţă, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
  • Pentru fiecare serviciu social licenţiat, în perioada pentru care a fost acordată licenţa de funcţionare este planificată obligatoriu o vizită de monitorizare anuală inopinată.
  1. cerere licențiere serviciu social;
  2. documente justificative:

a) extras de carte funciară pentru informare, însoţit, după caz, de documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosinţă asupra spaţiului în care funcţionează serviciul social;

b) actul/documentul legal privind decizia de înfiinţare a serviciului social, după caz;

c) regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările şi completările ulterioare;

d) fotografii ale spaţiilor aferente desfăşurării serviciilor sociale, la data solicitării licenţierii;

e) CV-ul unui asistent social, însoţit de dovada dreptului de exercitare a profesiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările şi completările ulterioare;

f) o copie a contractului de muncă sau a contractului de prestări de servicii încheiat cu asistentul social, pentru o durată a muncii/prestării activităţii, conform normativului de personal pentru asigurarea managementului de caz;

g) lista persoanelor angajate, cu precizarea calificării (cod COR) şi a contractelor individuale de muncă pentru serviciile sociale existente, respectiv organigrama şi statul de funcţii aferente serviciului social nou-înfiinţat pentru care se solicită licenţierea;

h) lista persoanelor cu care furnizorul de servicii sociale are încheiate contracte de voluntariat şi tipul activităţii în care urmează să fie implicate persoanele voluntare în cadrul serviciului social pentru care se solicită licenţierea, după caz;

i) autorizaţia sanitară de funcţionare sau, după caz, documentul prevăzut în procedura în vigoare privind reglementarea sanitară pentru funcţionarea activităţilor cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei;

j) documentul de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru situaţiile în care activităţile desfăşurate se supun înregistrării sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sau negaţie în situaţia în care activităţile desfăşurate nu se supun înregistrării;

k) orice alte documente prevăzute în legi speciale cu privire la autorizarea de funcţionare a clădirilor în care se va desfăşura activitatea supusă licenţierii; nominalizarea acestor documente se stabileşte prin normele de aplicare a prezentei legi, în funcţie de tipul de serviciu social pentru care se solicită licenţierea;

l) angajamentul furnizorului de servicii sociale de a notifica Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale sau, după caz, instituţiile responsabile de eliberarea licenţei de funcţionare, în funcţie de beneficiarii serviciului social, asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social pentru care a obţinut licenţa de funcţionare, intervenite după data acordării acesteia;

m) planul de urgenţă în caz de suspendare/retragere/încetare a licenţei de funcţionare/desfiinţare a serviciului social, dacă este prevăzut în standardul minim de calitate aplicabil;

n) consimţământul prin care furnizorul de servicii sociale îşi exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării şi controlului la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi; o) fişa de autoevaluare completată cu respectarea formularului prevăzut în standardul minim de calitate aferent serviciului social pentru care solicită licenţa de funcţionare.

Documentele justificative se transmit electronic în format needitabil sau, după caz, în fotocopie, dacă se depun la registratură sau sunt trimise prin poştă.

Furnizorul de servicii sociale acreditat are obligaţia de a informa Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale asupra oricăror schimbări privind datele înscrise în documentele justificative.

  1. Lipsa licenţei de funcţionare / Neacordarea serviciilor sociale cu respectarea datelor prevăzute în licenţa de funcţionare: tipul serviciului social, identificat prin cod serviciu social, categoria de beneficiari, locul de acordare a serviciilor sociale: cu amendă între 50.000 lei şi 80.000 lei;
  2. Nerespectarea capacităţii serviciului social: cu amendă între 500 lei şi 1.000 lei pentru fiecare beneficiar cu care s-a depăşit capacitatea prevăzută în licenţa de funcţionare;
  3. Dacă nu sunt îndeplinite condiţiile legale de funcţionare, fie prin constatarea neconformităţii datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren, fie prin constatarea neîndeplinirii standardelor minime, se aplică sancţiuni contravenţionale, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei,  se retrage licenţa de funcţionare provizorie şi se operează radierea serviciului social respectiv din Registrul electronic unic al serviciilor sociale, în cel mult 7 zile de la data deciziei de retragere a licenţei de funcţionare provizorii.
  4. Neafișarea într-un loc vizibil a licenţei de funcţionare şi, după caz, deciziile de suspendare/retragere a licenţei de funcţionare/interzicere a funcţionării/ Neincadrarea in clasele de calitate: cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.
  5. Nerespectarea furnizorului de servicii sociale a obligaţiei de a informa Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale asupra oricăror schimbări privind datele înscrise în documentele justificative/ Nesolicitarea acreditării serviciului social cu 60 de zile anterior dării în funcţiune: cu amenda de la 5.000 la 10.000 de lei;
  6. Nerespectarea de catre serviciile publice de asistenta sociala a obligatiei de avizare aplanurilor de urgenta, elaborate cu respectarea modelului stabilit prin normele metodologice , aprobate prin HG nr.118/2014, cu modificarile si completarile ulterioare: cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
  7. Neînregistrarea datelor privind beneficiarii cu care au încheiat contracte de servicii sociale în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale, în termen de 24 de ore de la încheierea acestora, cu respectarea prevederilor art. 44 alin. (6) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare: cu amenda in cuantum de 100.000 de lei pentru fiecare contract.