Two People Doing A Handshake

Rolul asistentului social în raport cu tehnicianul în asistență socială

Furnizarea serviciilor sociale în cadrul serviciilor publice de asistență socială este asigurată prin asistenții sociali angajați în structurile proprii, sau, în lipsa acestora, se pot achiziționa servicii acordate de asistenții sociali înregistrați cu cabinete individuale sau societăți civile profesionale de asistență socială, în baza unui contract de prestări servicii.

Asistentul social este persoana care exercită profesia de asistent social în condiţiile Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările şi completările ulterioare”/ (articolul lit. a1).

Modificările care reliefeaza activitatile asistentului social se refera la :

–  diagnoza socială ( metodă de investigaţie întemeiată pe diferite tehnici de culegere şi de prelucrare a informaţiei, în scopul analizei situaţiei sociale şi economice a persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor), cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale/ (art. 6 lit g1);

– ancheta socială sau raportul de anchetă sociala efectuata după încheierea procesului de evaluare a beneficiarului, cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale/(art. 6 lit. b);

– propunerea asistentului social din cadrul serviciului public de asistenţă socială de realizare a programelor de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de marginalizare şi excluziune socială şi a acordării serviciilor sociale;

– evaluarea iniţială şi planul de intervenţie, precum si coordonarea şi integrarea tuturor activităţilor prevăzute în planul de intervenţie; solicitarea participari unei echipe interdisciplinare şi/sau implicarea altor instituţii, în vederea realizării evaluării integrate/complexe;

– colaborarea cu asistentul medical comunitar, consilierul şcolar şi, după caz, cu mediatorul sanitar şi mediatorul şcolar, precum şi cu alţi specialişti în vederea asigurării pachetului minim de asistenţă socială, asistentul social din cadrul serviciului public de asistenţă socială;

– managementul de caz (metodă de coordonare şi integrare a tuturor activităţilor destinate grupurilor vulnerabile, de organizare şi gestionare a măsurilor de asistenţă socială specifice, utilizată de către asistenţii sociali), în acord cu obiectivele stabilite în planurile de intervenţie şi/sau în planurile de servicii sociale; în cadrul serviciului social, responsabilul de caz desemnat de furnizorul de servicii sociale participă la managementul de caz, cu respectarea standardelor minime de calitate /(art. 6 lit u);

– prioritizarea măsurilor pe care le include în planul iniţial de intervenţie şi în strategia de intervenţie, în funcţie de evaluarea riscurilor, iar în situaţia în care constată forme de abuz, neglijare şi/sau violenţă are obligaţia de a investiga şi de a raporta către autorităţile competente/(art. 5 lit w).

Activitatea tehnicianului asistenţă socială este coordonată de asistentul social şi acoperă activităţile specifice ocupaţiei prevăzute în standardul ocupaţional/ (art. 40, alin 6).

În situația în care nu se pot angaja asistenţi sociali sau nu se pot achiziţiona serviciile acestora, serviciile publice de asistenţă socială pot angaja tehnicieni asistenţă socială pentru realizarea activităţilor de identificare şi, după caz, pentru participarea la evaluarea nevoilor persoanelor care solicită acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale. Cu toate acestea serviciul public de asistenţă socială va continua permanent demersurile de angajare sau contractare a unui asistent social, conform art. 40, alin 4 si 5).

De asemenea legea mentioneaza ,,dovada existenţei cauzelor obiective” in cazul in care furnizorul de servicii sociale nu a putut angaja un asistent social sau nu a putut încheia un contract de prestări de servicii cu un cabinet individual de asistenţă socială, cu referire la faptul ca  după organizarea concursului pentru ocuparea postului exista  obligaţia de a trimite documentele aferente concursului şi Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.( art. 40, alin 9).

Coordonarea tehnicianului asistenţă socială de către asistentul social, poate fi asigurata de catre furnizorii publici de servicii sociale, în funcţie de resursele de care dispun, prin una din următoarele forme/opţiuni, conform art. 40, alin.7):

a) prin încheierea de contracte de prestări de servicii pentru activitatea de coordonare, în condiţiile legii;

b) de către un asistent social angajat sau contractat în cadrul acordurilor de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică sau prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară înfiinţate potrivit legii, cu respectarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 232/2.477/2010;

c) de către un asistent social din cadrul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului din subordinea consiliului judeţean, în cadrul contractelor de parteneriat pentru cofinanţarea serviciilor sociale care funcţionează în mediul rural şi în localităţi defavorizate.

Obiectul-cadru al contractului de prestări de serviciiatat pentru activităţile realizate de către asistenţii sociali prin formele independente de exercitare a profesiei, pentru prestarea de servicii ca asistent social în relaţie cu furnizorii de servicii sociale, cat şi pentru activitatea de coordonarea tehnicianului in asistenta sociala, se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, în baza propunerii Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.

Pentru angajarea asistenţilor sociali şi a tehnicienilor asistenţă socială în cadrul serviciului public de asistenţă socială, autorităţile administraţiei publice locale pot acorda facilităţi şi stimulente în natură şi/sau bani stabilite prin hotărâre a consiliului local/judeţean/general al municipiului Bucureşti.(art. 40, alin 11).           

În conformitate cu  art. 122 modificat, se reglementeaza ca:

1. identificarea şi evaluarea nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, elaborarea planurilor de intervenţie pentru prevenirea, combaterea şi soluţionarea situaţiilor de dificultate, sa fie realizata  numai prin asistenţii sociali.

2. angajarea asistenţi sociali cu respectarea raportului de un asistent social la maximum 3.000 de cetăţeni şi la cel mult 300 de beneficiari de asistenţă socială.

3. participarea asistentilor sociali la programe de formare continuă şi supervizare profesională. 4.  asistentul social sa isi defasoare activitatea conform treptelor de competenţă profesională.